Internetový Středočeský magazín vydal hezkou reportáž z našeho vzpomínkového dne. Odkaz na článek naleznete zde.
Inovativní metody ve výuce. Otevřeno inspirovalo další školy.
V benátecké Základní škole Otevřeno sešlo mnoho zajímavých návštěv. Jednou z nich byl i MAP Lysá nad Labem, který sem přivedl ředitele škol zapojených v projektu, aby se podívali na netradiční výuku a poslechli si informace od pana ředitele Marka Fajfra.
Návštěvníci z dalších škol – ať už učitelé, či děti, které sem dorazily z mladoboleslavské 5. a 8. základní školy, měli možnost účastnit se ranního kruhu. Ten má škola vždycky v pondělí, žáci s průvodci (tak tady říkají učitelům) zpívají, každý může projevit svůj vděk za konkrétní věc, ale také se zde řeší ryze praktické provozní záležitosti. Poté následovali koleje, které v sobě pojí nejrůznější předměty praktického vyučování. Takže někdo obchází školu s panem školníkem a opravuje co se rozbilo, někdo vyrábí, jiný třeba vaří. Děti byly po celou dobu do svěřených činností zabrané naplno a nikdo nezlobil. Kolejí je pět, každá vždycky trvá půl roku, a nikdo si v jednom školním roce nemůže zapsat stejnou dvakrát. V závěru návštěvy jsme se zúčastnili zajímavé výuky matematiky. Pohořeli jsme – narozdíl od žáků Otevřena, kteří všechno bravurně zvládli.
Bývalý student Štěpán: Díky Otevřenu jdu studovat konzervatoř
Během akce v Otevřenu jsme si povídali s bývalým studentem Štěpánem, který letos čerstvě odmaturoval a chystá se na vysokou školu. Po absolvování základní školy byl na gymnáziu v Brandýse nad Labem a má dobré srovnání běžného a alternativního školství.
Jak se vám líbilo v Otevřenu?
Do Otevřena jsem přišel po složitějším období. Byl jsem tady mnohem spokojenější než na předchozí škole. Především to bylo kvůli kolektivu a díky domáckému prostředí.
Jaké to je vlastně být součástí trojročí?
Když jsem do této školy chodil tak nás bylo dohromady asi 50 napříč všemi třemi trojročími, takže co se týče kapacity, my jsme byli dva deváťáci. Spolu s osmáky a sedmáky nás mohlo být v jednom trojročí tak 14. Pro mě to byla v podstatě norma, bylo to složité v tom, že někdo třeba byl napřed v nějaké látce a chtěl jsem posouvat dál a někdo jiný zase ne. Řekl bych, že bylo náročnější tohle všechno skloubit, ale šlo to. Neměli jsme žádné problémy.
Jaký byl přestup na stření školu?
Pro mne byl přestup složitější kvůli systému. Jasně, učitelé a tak to bylo v pořádku. Já jsem na sebe byl ale hodně přísný a jakmile je tam zapojeno hodnocení tak, ačkoli jsem na tom nebyl špatně, tak jsem se nervoval.
Ale ve výsledku vlastně dobrý. Dá se na to zvyknout.
Takže byste Otevřeno doporučil…
Ano, určitě bych Otevřeno doporučil. Teď po maturitě jdu studovat konzervatoř, obor elektrická kytara a nebýt Otevřena, pravděpodobně bych se ke kytaře nedostal.
Tatínek bývalého žáka: Syn bude studovat IT na Slovensku
Povídali jsem si také s tatínkem jednoho bývalého žáka panem Dušanem Vodičkou. Během synovi docházky se ve škole příliš často nevyskytoval. O to víc si užil rozloučení s prostorem, který škola doposavad obývala.
Jak se vám tu dneska líbí?
Ranní kruh se mi líbil, je to pro mne novinka, já jsme chodil do klasické školy. Je to věc, která by mohla být na všech školách. Děti si sdílí mezi sebou. Myslím, že by šikana jako taková pomalu vymizela. Tady se všichni znají, sdílí mezi sebou, rozumí si a dokáže se toho hodně odhalit.
Vy jste tady měl syna…
Ano, je tady dneska je tady taky jako návštěva. Jsem rád, že jsem se sem podíval, protože jsem se tu moc nevyskytoval dokud sem chodil, jelikož bydlím daleko.
Jak jste byl se školou spokojen jako rodič?
Byl jsem moc spokojen, jediné co pro mne bylo neuchopitelné je slovní vysvědčení. Nevěděl jsem, co mu nejde, známky jsou pro mne přehlednější, jasnější, je to pro mne neuchopitelné a musím se víc doptávat. Trošku jsem v tom tápal. Škola je jinak myslím velmi dobrá.
Teď syn nastupuje na slovenksou školu a bude studovat IT.